الاثنين، 18 ديسمبر 2017

مش مستحيل//محمد الشرقاوى


مش مستحيل 
__________________________
ياللا يا غالية وانت يا غالي 
نرسم حلم جميل بيلالي
مصر بلدنا غنية قوية 
لو بطلنا نقول وانا مالي 
اعمل خير وما تستناش
تسمع شكر وتقبض كاش 
بكرة وليدك ما هيرضاش
عن فعلك فى الوقت الحالي 
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
ربنا وصى بفعل الخير 
علشان يفضل بينا أمان 
ويا الإنس كمان والطير 
نلقى الدنيا بقت بستان 
فيه الرضا والحب بذور 
تطرح دايما أحلى زهور 
ترسم لينا طريق النور 
تسكن مصر الدور العالي 
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
علم إبنك معنى الدين 
وبلاش يبقى جبان كداب 
يوم الحشر فرح وأنين
بعد ما نقرا أهم كتاب 
خليك دايما عنده مثال 
طيبة وصدق وكل جمال 
يشكر ربنا ع الأحوال 
يبنى ويصنع كل معالي 
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
شايف الظلم وساكت ليه 
قول الحق بكل صراحة 
فين العدل وفين أراضيه 
فى الإنعاش مستنى جراحة
لو شعاراتنا هتبقى سكوت
نلقى حياتنا ملاها الموت 
عشت غضنفر أو كتكوت 
مش هتزيد فى العمر ليالي
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
ماشى فى شارع شفت ضعيف 
ظالم واقف يضرب فيه 
واللا جعان وف إيده رغيف 
سرقه عشان الفقر كاويه
لو عديت ومشيت علطول 
تبقى اخترت طريق مجهول 
بكرة تقف حيران مسئول 
علشان قلت هريح بالي 
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
شايف حد مخاصم حد
ويوم ورا يوم الهجر يزيد 
قوم واتكلم جد الجد 
واعمل جو سعادة وعيد 
ليه تتنازل كده عن دورك 
مسلم يعنى تولع نورك 
امتى يبان صوتك وظهورك
قول يا فصيح رأيك فى سؤالي
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
شاب وقاعد فى مواصلات 
يسمع غنوة ويلعب لعبة 
وجنبه كتير واقفين ستات 
نظرة عينهم ارحم حبة 
ترضى لأمك لحظة هوان 
واللا أبوك يا عديم إنسان 
ياللا نقول له بذوق غلطان 
مش دايمة لك ولا دايمة لي 
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
حاجة بتغلا كل يومين 
وانت تعبت من الحسابات 
ابعد عنها يدوب شهرين 
مش هتكون ويا الأموات 
أشرف خلق الله يا ولاد
كان بيصوم لو قل الزاد 
وفى رمضان فتوحات وجهاد 
مش فى خيالك ولا فى خيالي
بس بلاش كلمة وانا مالي 
__________________________
شعر/ محمد الشرقاوى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق