الأربعاء، 9 يناير 2019

..و قت الغرغرة.//دهيمات الوردي

......دهيمات الوردي .........جزائري الأصل
...............و قت الغرغرة.......
وهي في وقت الغرغرة
لساها كبدر منورة
بس حاسس فيها موجوعة
و أهتها عشان متوجعنيش
في الحلق مرجوعة
وصوتها إلي كان قوي
كلمة يا بني دلوقتي منها مش مسموعة
شو ياما حان وقت الفراق
دا إنت معايا و أنا بكلمك
أكون ليك مشتاق
كيف أعمل ياما في غيابك
مش ممكن ياما يتغلق بابك
يا ريت الموت يخذني أنا
يا ريتو جاء ليا وسابك
دا عمرو ما حد فرقنا
من وجعك يا ما مش قادر
هو إيجا ومش معبرنا
ومن غير الموت بقدر يكون شاطر
و هي في وقت الغرغرة لساها بتربي
و عشان بسمعها قالت تعالى و إقعد جنبي
و عيوني تبكي محملتش أوجعها
و قربت وذني من بؤها عشان أسمعها
قالت يابني إنت المتعلم المثقف
ولي بتتمناه مش حيسيبك
اليوم نصيبي و بكرى حتاخذ نصيبك
بدعي ربنا يقويك ساعتها
دنا القوية ومش قادرة
و الصبر أنا بس مش صابرة
الموت يا بني شديدة
دي لوقتي عندي وعنك مش بعيدة
و بحق الحليب إلي رضعتك من صدري
متنسانيش بالدعاء في الفجر
لما تصحى بدري
وختمت أمي كلامها بالشهادة
و تحطمت أنا ومبقاش في الكلام زيادة
مش يمكن ياما حنسى وصيتك
وحظل أدعيلك بحق حليبك وميتك
...........................................................
معنى لساها كبدر منورة.....لا تزال كبدر
عشان متوجعنيش........كي لا اتوجع
جاء ليا و سابك........سابك معناها تركك
و قربت وذني من بؤها ....يعني فمها
دي لوقتي ...........الأن
و حظل .......معناه لن اتوقف عن الدعاء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق